Vertrek Cable Bay - Blenheim

9 maart 2018 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Blenheim

Vrijdag 9 maart

Dit wordt onze laatste hele dag op het Zuidereiland en de zon schijnt alweer. We verkassen naar een plek die in de buurt van de ferry ligt. Dat wordt wellicht Blenheim. Via Canvastown en Havelock, waar we koffie drinken langs de weg, gaat de reis nog verder naar het oosten. Door onze voorkennis over de haarspeldbochten rammelde en schoof er niets meer in de camper. Maar bij een controleblik naar achteren om te zien of alles echt goed ging, zie ik kleine waterloopjes uit de koelkast komen. Moeten we toch weer stoppen. Is de koelkast stuk? Uit? Is er een waterfles aan het lekken? Nee hoor, alleen is de koelknop verschoven van 4 naar 1 en daar gaat het vriesvakje van ontdooien. Beetje dweilen, het water uit de groentela ‘afgieten’ in de berm en we kunnen verder.

Omdat we door Blenheim centrum binnenkomen, kijken we er gelijk eens rond. Een leuk, levendig plaatsje met veel fietsverhuurbedrijven. Ze verkopen ook TREK, het merk van onze snelle fietsjes en van de tandem. Blenheim ligt in het wijngebied, waar o.a. ook Clearwater Cove vandaan komt. Tip: voor de liefhebbers van een stevige witte wijn - bij Gall en Gall te koop. Hier ook als merlot en pinot grigio gespot. Het is duidelijk: het gaat erg goed in Blenheim. Het aantal wijngaarden is enorm. Meestal staat er een bordje bij de ingang van de wijngaard met de tekst: we are proud to produce for  Yeoland of een ander merk. Er wordt er in de omgeving ook veel hout gekapt op de bergen en weer nieuw aangeplant.

Bij de Isite, waar we altijd heen gaan als we geen campingbordjes gezien hebben, krijgen we een lijstje met plaatsen waar je kunt staan met de camper. Tegenover de Isite staat het wit houten stationnetje, dat ook een winebar herbergt. We proberen eerst via enorme wijnvelden naar een rivier te rijden waar we zouden kunnen staan met de camper, maar toen het asfalt van het weggetje plaatsmaakte voor steenslag en zand, zijn we toch maar omgekeerd. Uiteindelijk vinden we een plek vlak voor Blenheim, 28 km van de ferry.

Er is nog tijd, dus dan bekijken we ook nog Picton, de havenplaats waar we morgen vertrekken. Het is toch vlakbij en morgen hebben we daar geen tijd voor. Tegen de tijd dat we daar aankomen heeft het mooie weer plaatsgemaakt voor ijskoude windstoten met af en toe een flintertje zon er tussendoor. Dat zorgt voor mooie plaatjes als we aan de baai staan met de palmen. In de luwte zitten we buiten met veel andere toeristen om ons heen met een biertje te kijken naar hoe het weer verandert. Het is een leuk klein plaatsje met veel toeristenwinkels en mensen die van alles organiseren door en op de Sounds met luxe boten, mailboten waar je zelf mag meehelpen om de post af te leveren op de talloze eilanden die voor de kust liggen, kayaktochten enz. En als het dan ineens echt gaat regenen vluchten we heel snel de camper in. Terug naar Blenheim.

Als we de camping oprijden zie ik onder de betonnen boogbrug Pukeko’s rondscharrelen. Normaal zien we die ergens in de verte in de wetlands, maar dit keer zijn ze erg dichtbij. Mijn kans om ze op de foto te zetten. Eindelijk! Laatste nacht met prachtige sterrenhemel, zonder regen en ook zonder windvlagen op het Zuidereiland. Een waardig afscheid.

Verslag Kootje

1. Han:
    11 maart 2018
    Mooi hoor, alleen die regen steeds. Maar je ziet wel veel en proeft de sfeer aldaar.
  2. Lex hendriksen:
    11 maart 2018
    weer een geweldige dag die jullie hebben. Een waardig afscheid van het zuider eiland. Heerlijke boototcht voor de boeg. b
    en benieuwd, want je weet ik ben van de pontjes.
  3. Kees en marijke:
    11 maart 2018
    Toevallig onlangs wat Clearwater gekocht, lekker! Mooie vogel die Pukeko. Hoop dat jullie een goede overtocht hebben (gehad) en wens jullie veel zonnig weer!
  4. Luyke:
    12 maart 2018
    goed verhaal en foto's weer, en intrigerende tekst op dat kappersbord.. schorem's reuzel!
    Zou reuzel helpen tegen kaalheid?