dagje Lithgow en omgeving

1 april 2018 - Lithgow, Australië

te koop voor een jonge enthousiaste autoliefhebber in CaperteeZondag 1 april

Laatste echte camperdag in Australie, morgen slapen we in een echt bed in het hotel in Sydney. We vertrekken voor een kennismaking met de omgeving. Daarvoor ga ik langs het Icentre. En ze zijn geopend vandaag op 1e Paasdag, dat is boven verwachting. Ik krijg een kaart(je) mee met wat tips en routes. Eerst naar The Capertee National Park, daar kunnen we een ‘loop’ rijden, waarvan wel een kilometer of 15 uit een dirt road bestaat. Volgens het verhuurcontract met Britz mogen we maximaal 12 kilometer op een dirt road rijden, waarbij de verzekering evt. ontstane schade dekt. Is het meer, dan kun je zelf dokken. Maar 12 of 15 kilometer wat maakt dat eigenlijk uit? Dit gaan we dus doen.

In Capertee willen we de rit beginnen met koffie. Er is in dit kleine plaatsje een echt hotel en er staat een bord buiten dat het vandaag geopend is en wel vanaf 11.00 uur. Het is 11.05 op mijn horloge. Maar alle deuren aan de voorkant zijn dicht. Ik loop om en daar zit de eigenaar van de zaak z’n krantje te lezen in de schaduw. Hij is verbaasd dat ik op het terras sta, want het is pas 10.00 uur. Hm? Hoe kan dat nu weer. In Dorrigo was het een uur later en nu is het opeens een uur vroeger. Zoveel kilometers liggen er nu ook weer niet tussen deze twee plaatsen. Of is het misschien intussen ook nog wintertijd geworden in New South Wales? Geen idee, we zetten de horloges weer een uurtje vroeger en halen koffie bij het tankstation schuin aan de overkant, dat ook over een Italiaanse machine beschikt.

De ‘loop’ begint tussen verschraalde weilanden. Er is weinig regen gevallen in dit gebied, dat is duidelijk te zien. De koeien worden ook bijgevoederd. Dan komt het ruige gebied, de bossen en de vlaktes en natuurlijk de rode dirt road. We zijn niet de enige berijder van deze weg, er stuiven wat 4WD’s rond, die enorme stofwolken veroorzaken. Maar we zijn op deze weg met lanceerfunctie wel de enige campervan.  Wat een gerammel en wat een stof. Het lijkt wel of er steeds meer onderdelen los gaan zitten in de Toyota. Onderweg zien we toch de brievenbussen en namen van ergens verstopte boerderijen en huizen. Het is een hele mooie rit, door een gebied dat er weer anders uitziet dan wat we eerder gezien hebben. Maar het mooiste komt aan het einde: de hoge steile rotswanden die eruit ziet als de Grand Canyon wordt ons verteld. Het is inderdaad spectaculair en als we ooit in de VS terecht komen, kunnen we die bewering controleren. Nu nemen we dat aan. Intussen staat er wel al 145 km op onze teller.

Onze tweede bestemming: de Wolgan Valley heeft geen ‘loop’, daar kun je alleen heen en weer terug. Deze weg geeft een nog veel mooier zicht op de rotswanden van de Blue Mountains. Weer veel uitstappen en vastleggen. Wat een feestje is deze afsluiting van deze dag in de omgeving.

Op de camping wijst de dame die ons gisteren heeft ingecheckt op een vallei achter de camping, waar ’s avonds soms wallaby’s komen. Die willen we wel levend zien, want de exemplaren die we tot nu toe zagen lagen langs de kant van de weg. We zitten een flinke poos aan de rand van de vallei te wachten tot de schemer avond is geworden, maar geen wallaby gezien helaas. Morgen naar de grote stad, we zijn benieuwd of we daar nog geschikt voor zijn.

Verslag Kootje

1. Rian:
    1 april 2018
    Veel plezier, geniet van de laatste ervaringen. Veilig vaart naar huis.
  2. Luyke:
    Veel plezier in Sydney!
  3. Atie:
    1 april 2018
    Zoeken jullie mijn familie nog op? De MacDonalds! Vast geen veel voorkomende naam🤩
    Geniet!
  4. Rem en Hanneke:
    1 april 2018
    Kan me niet voorstellen dat er nu bijna een einde komt aan deze feuilleton in beeld gebracht met prachtige foto's.
    Dat wordt afkicken of, wellicht via crowdfunding kunnen we deze expeditie nog wat langer laten duren?
    Laat het even weten dan.
  5. Lex hendriksen:
    1 april 2018
    geen 1 april grap toch van dat tijdsverschil. Wat een onhandig gedoe. En geniet van de laatste camper nacht. Oh ja, en stadsmens blijf je en verleer je niet, net als met fietsen. Dus komt vast goed.
  6. Anneke:
    1 april 2018
    Heerlijk om allemaal te lezen, mooie reis hoor!
  7. Winnie en Eric:
    Geweldige verhalen weer!!!
  8. Kees en marijke:
    2 april 2018
    Tja, de laatste camperdag bij de Aussies alweer, time flies! En inderdaad we zullen ze gaan missen, de mooie verhalen. Maar zover is het nog niet, veel plezier nog in Sydney & safe journey home.
  9. Winnie en Eric:
    2 april 2018
    En een kleine update uit Amstelveen: de reconstructie Bovenkerkerkade, De Vreelaan en Klunderlaan gaat maandag 16 april van start en duurt ongeveer 3 maanden. Het werk is in vier fases verdeeld en loopt van oost naar west. De start is Fase 1 en die begint aan de oostkant van de Klunderlaan, Fase 2 de westkant van de Klunderlaan en Bovenkerkerkade tot aan nummer 18, Fase 3 (dat zijn wij) Bovenkerkerkade tot en met pleintje voor ons huis en Vreelaan en ten slotte Fase 4 laatste stukje Bovenkerkerkade. Mochten jullie besluiten toch huiswaarts te keren - kan ik me bijna niet voorstellen- dan is ons deel van de straten nog in orginele staat.
  10. Kees Rooze:
    2 april 2018
    Wij hebben genoten van alle verhalen video's en foto's. Nu nog een mooie tijd in Sydney toegewenst van Ingrid en Kees.
  11. Paul Ridderhof:
    2 april 2018
    zou je niet noggg langer willen bijven?
  12. ToJo:
    3 april 2018
    Op naar het volgend avontuur.