Vertrek - Christchurch - Charteris Bay

21 februari 2018 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

Uitzicht vanuit de camping

Dinsdag 13 februari vertrek vanaf Schiphol met Emirates Airlines om 22.10 per Airbus A 380.  Onvoorstelbaar hoe zo’n kolossaal toestel met 500 man aan boord de lucht in gaat. Via een televisiescherm op de voorstoel in de rugleuning van je voorganger kun je behalve allerlei films, live de bovenkant van het vliegtuig en de omgeving van de airbus volgen d.m.v. een camera aan de staart.

Kootje was ernstig aan de griep en had het niet makkelijk. Na Dubai kon ze ( omdat er 2 stoelen naast ons vrij waren) lekker wegzakken.

Aankomst Dubai woensdagmorgen 14 februari om 07.45 plaatselijke tijd. Reisduur 6 uur 45 minuten. Uitstekende maaltijd en ontbijt gedurende de reis. Dubai heeft een zeer modern en luxueus uitziende aankomst/vertrekhal.

Vertrek Dubai 10.15 richting  Christchurch (Nieuw Zeeland) met tussenstop  in Sydney. Onderweg 2 maaltijden en lunch gehad. Aankomst donderdag 15 februari om 13.50 uur.

Paspoortcontrole op Christchurch was net als in Schiphol automatisch. Je stopt je paspoort in een lezer, er wordt een foto gemaakt en je kunt wel of niet verder. Bij Kootje was dat in Christchurch dus niet het geval (te nieuw paspoort zei de douanier). Dit kostte erg veel tijd.

Het is een graad of 29 in Christchurch en we pakken voor de airport de Purple Line bus, die ons naar het hotel brengt. Geen spectaculaire stad en tot twee maal toe redelijk recent getroffen door ernstige aardbevingen. Wat rond gewandeld door het wat ongezellige stadsdeel met overigens wel leuke kleine nieuwgebouwde winkeltjes . Na douchen smakelijk gegeten en het eerste glas bier en witte wijn van Nieuw Zeelands bodem gedronken. Heerlijk!!!

We kijken nog even door de luxaflex uit het raam van onze kamer: behoorlijk troosteloos met beneden een parkeerterrein. Tegen 22.30 naar bed. Onderweg in het vliegtuig af en toe weggezakt maar meer dan een uur of 2-3 heb ik zeker niet geslapen.

Vrijdag  16 februari. Kootje is behoorlijk koortsig en hoest heftig . We checken uit en nemen de taxi die voor het hotel staat. Een aardige Indiase man met tulband brengt ons naar Britz Camperverhuur. Daar worden uitgebreid formulieren en voorwaarden van verhuur van onze Toyota Camper digitaal uitgewisseld. Na instructie vertrekken we richting Banks Peninsula.

Wel wennen dat links rijden, langere bredere auto en een linkse buitenspiegel waarbij je je hoofd iets te lang te ver naar links moet draaien . Verder rijdt ie heerlijk met z’n automatische versnelling.

Maar eerst naar de supermarkt om een kar vol etenswaar en voorraad voor de komende dagen in te slaan. Betalen met betaalpas werkt voor geen meter. Een creditcard is beter. We hadden daar al rekening mee gehouden en voldoende contant geld op zak. Alleen zijn die pinkosten hoger dan betalen met de pin.

We arriveren tegen 13.00 uur in Charteris Bay (ligt ten zuiden van Christchurch op Banks Peninsula). Een terrein voor zgn. selfcontained campers. Dit houdt in dat de camper zijn eigen opvang van vuil water heeft en dus in de vrije natuur mag staan. Een zeer fraaie camping in een natuurgebied met wat verlopen botanisch tuinen. Daar is ook een gelegenheid tot het nuttigen van lekkere dingen. We nemen een juice, cappuccino en een overheerlijke brownie. Wat een stukken chocola zitten er in en ” gluten/lactosevrij ”, zoals de baas trots vertelde . Engelser kan het niet.

Kootje ploft direct neer op de bank in de camper, is zeer koortsig en valt in een diepe slaap.  De hoeveelheden paracetamol weigeren nog dienst te doen. We eten weinig. We klappen het bed naar beneden (we liggen ‘beneden’ want dat leek toch wat handiger dan ‘boven’)  en vallen in een diepe slaap.

Zaterdag 17 februari. We worden wakker op onze eerste plek en hebben een heerlijk uitzicht op de landerijen met schapen en bergen op de achtergrond. Het wordt een rustdag vinden we en Kootje slaapt erg veel in de camper. Buiten is het27 graden maar ze ligt te klappertanden onder een dekbed.  besloot wat boodschappen te gaan doen in Churchbay . Een 3 tal km heen lopen en dito terug langs de weg met mooi uitzicht op de baai van het Penisula. Teruggekomen is Kootje nog steeds in diepe slaap en bij het wakker worden  hoest ze heftig en heeft een stem als een gebarsten kruik. Deze griep gaat duidelijk niet uit zichzelf over en ik vraag dan ook  aan de baas van de tearoom waar we het snelst naar toe kunnen om medische hulp te krijgen. Dit wordt dan weer Christchurch. Na eerst op een verkeerd adres te zijn aangekomen ga ik een pub in om raad te vragen. Ik krijg een ander adres. Aangekomen in het ziekenhuis krijgen we te horen dat de wachttijd 2 uur bedraagt maar dat men zal proberen Kootje er tussendoor te doen. O ja, nog wel even eerst de rekening ter grootte van $ 185.—te betalen. Gelukkig: na een uur wordt ze door een alleraardigste dokter geholpen en die constateert een dubbele longontsteking.  Medicijnen kunnen meteen opgehaald worden bij het volgende loket a $ 36.--. Het is inmiddels  19.00 uur en we rijden weer de bochtige weg terug naar Charteris Bay met een zakje medicijnen.

Verslag van Jørgen

1. Rick nanne:
    21 februari 2018
    Wow.... heftig begin zo van jullie reis. Hoop dat de medicatie goed aanslaat.
    Zit net een tv-serie te kijken die zich afspeelt in Christchurch, ook vrij troosteloos, wegwezen daar :)
    Beterschap aan Kootje en hopelijk snel fris en fruitig genieten daar.
  2. Ciska:
    21 februari 2018
    Wat n vervelende start, maar wat een mooie omgeving😃 beterschap voor Kootje...
  3. Paul Ridderhof:
    21 februari 2018
    Jeeee jurg en kootje wat balen .... ik zou inderdaad 2 a 3 dan rust pakken. Zo’n vlucht gaat je al sobiso niet in de koude kleren zitten. Geniet van alles dus begin rustig xxx p
  4. Ineke & Harry:
    21 februari 2018
    Jesus Christchurch nog aan toe Kootje dat is geen leuke start😭Met de juiste medicijnen ben je snel weer de ouwe. Good luck 💊💊
  5. Desiree:
    21 februari 2018
    Ah dat is geen leuk begin , hoop dat het inmiddels beter gaat met Kootje . Goed uitzieken en de mooie omgeving zal haar snel beter maken :) mooie foto’s !
  6. Karin:
    21 februari 2018
    Hoop dat Kootje snel opknapt niet fijn zo ziek zijn en niet op je eigen bankje/in je eigen bed te liggen en niet echt te kunnen genieten van al dat moois om je heen.
  7. Kees Rooze:
    21 februari 2018
    Wat vervelend dat Kootje zo ziek was en hopelijk slaan de medicijnen snel aan dan pas kan het genieten beginnen. Verstandig om medische hulp in te roepen. Beterschap voor Kootje, voorzichtig en z.s.m. genieten! Liefs en groetjes
  8. Rem en Hanneke:
    21 februari 2018
    Hè jongens, wat vervelend nou.Beterschap!
  9. Luyke:
    21 februari 2018
    Tjonge, arme Kootje, van harte beterschap! Hopen dat t snel de goed kant op gaat en dat jullie een prachtige reis hebben. hartelijke groet van jullie overburen
  10. Menno Ridderhof:
    21 februari 2018
    Hallo amstelveners, Leuk verhaal. Wel balen van de griep en dubbele longontsteking. Hoop dat jullie met de zakpillen weer herstellen en nu samen kunnen genieten van het prachtige land. Heel veel plezier en hoop dat jullie mooie plekken gaan zien met de camper!
  11. Marcel:
    21 februari 2018
    Leven met jullie mee.sterkte en hoop dat jullie weer snel kunnen genieten.
    Marcel
  12. ToJo:
    21 februari 2018
    En dan toch nog aan m'n verjaardag gedacht!
  13. Rian:
    21 februari 2018
    Mooie reisverhalen en beelden. Kan met jullie mee genieten en meekijken. Geniet van jullie reis avontuur.
  14. Alex Reineke:
    Beterschap, Kootje!
  15. Wij Willem:
    Hallo beiden,
    wat een ellende allemaal en dat dit juist nu moet gebeuren.
    Ik hoop dat de longontsteking snel achter de rug is en jullie
    echt kunnen genieten van al dat moois. Jullie camper is uitzonderlijk.
  16. Joop en Astrid:
    21 februari 2018
    Lieve Jur en Kootje, al eerder geschreven door anderen, maar écht pech, maar ........ wanneer je goed opknapt heb je voor de eerste maanden weerstand want je lichaam heeft geknokt, daar kan geen pil tegenop. Hou je goed en geniet van de reis en wij genieten van jullie verhalen en indrukken ..........
  17. ToJo:
    21 februari 2018
    Mooi verslag man. Is Kootje al een beetje opgeknapt?
  18. Dick:
    21 februari 2018
    Prachtig verslag en beterschap voor Kootje!!
  19. Atie:
    22 februari 2018
    Aiai, dubbele ook nog Leo en ik voelen ons wel wat schuldig .....
    Fijn verslag, keep in touch!💋
  20. Toos:
    22 februari 2018
    Mooi verslag en een mooie video, maar wat een naar begin voor Kootje, ik hoop dat ze snel opknapt. Groetjes en beterschap voor Kootje.
  21. Winnie en Eric:
    23 februari 2018
    Super balen dit! Dikke knuffel voor Kootje en snel maar beter worden! Jur pas jij ook op jezelf!! Gelukkig hebben jullie de camper en kan Kootje ziek zijn en overal mee naar toe, kleine troost! Genieten en sterkte