Charteris Bay - Akaroa - Oamaru

21 februari 2018 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

Uitzicht vanuit de campingZondag 18 februari

Orton Bradley Park heeft niet alleen een mooie campingground en een grote variëteit planten en bomen, maar ook een uitgebreid wandelnet door de landerijen die bij de boerderij horen. We lopen vandaag een van de routes voor een deel. Verrassend afwisselend. Aan het eind van de dag arriveert een contingent van 5 enorme Britz Spaceships, allemaal hetzelfde, met 5 Chinese families met kinderen met harde stemmen. We zien veel Aziaten in Nieuw Zeeland op vakantie in campers . Het gaat blijkbaar goed in China, de mensen kunnen ver op vakantie.

In de keuken heeft zich een lekgevalletje voorgedaan: onze ½ ltr fles mooie olijfolie is omgevallen en leeggelopen. Pech! Dat wordt poetsen.

Maandag 19 februari

Ons einddoel vandaag is Akaroa – denken we –. Het ligt nog steeds op Banks Peninsula, maar dan aan de zuidoostkant. We slingeren door het landschap en worden opeens verrast door een fantastisch uitzicht op een vulkaanmeer en hoge kraterrand aan de overkant van het meer. De kleur van het water is diepblauw/groen. In de tijd dat we staan te fotograferen rollen er langzaam wolken over de kraterrand. Ach, een wolkje, wat maakt het uit, maar in korte tijd vallen er zware witte wolkensluiers naar beneden en de kleur van het meer wordt steeds donkerder en bruiner. Dat voorspelt niet veel goeds. We kronkelen naar beneden naar Akaroa, waar het wemelt van de toeristen. Het dorp – ooit door Fransen opgezet – doet erg z’n best om er erg Frans uit te zien. Je kunt naar de Boucherie en de Franse bakker en je kunt overal je geld kwijt aan cadeautjes en eten. We kiezen voor een camping aan de kust: Okains Bay. Dat is 16 km rijden vanuit Akaroa en ook het einde van de wereld.

Het weer wordt wat ruiger tijdens onze rit erheen en als we inchecken bij de campingbaas dirigeert hij ons naar het kinderspeelveldje met rondspringende konijnenpopulatie, omdat naar alle waarschijnlijkheid de orkaan Gita zal overkomen vannacht en die zou wat bomen kunnen vellen. We moeten met de kop naar de bergen gaan staan, zodat we niet omvergeblazen kunnen worden. Een spannend vooruitzicht.

Dinsdag 20 februari

Gelukkig: orkaan Gita is nog niet gearriveerd deze nacht. Er valt wel ontzettend veel regen. Jørgen legt wat ouwe caravans vast, die her en der verspreid staan op deze old school/ verrommelde camping. We peren ‘m toch maar ’s morgens voor alle zekerheid. Van de baas moeten we vooral niet rechts op links afslaan, snel naar beneden en wegwezen. Maar dat is niet de mooiste route, dus we slaan toch rechtsaf om over de kraterrand de rijden. Mooi door de wolken, mistflarden en bakken regen.

Via Christchurch (daar zijn we weer!) rijden we op verzoek van Jørgen nog even door, op zoek naar het centrum van de stad). We zien panden in de steigers, gestutte kerkwanden en andere opknapsituaties, maar een echt centrum vinden we niet. Hiervandaan volgen we de route naar het zuiden, richting Oamaru. Regen! Regen! Windvlagen en steeds meer water in de rivieren die we oversteken. En veel vrachtwagens met schapen en lammeren onderweg. We spreken af te stoppen als we echt last krijgen van de wind, maar dat gebeurt gelukkig niet. Intussen horen we wel berichten over natte voeten in Christchurch en Banks Peninsula. We checken heelhuids in op de een na laatste campingplek in Oamaru, een camping met een warme douche!

verslag: Kootje

Ps kijk ook even naar de video

1. Kees en marijke:
    21 februari 2018
    Tjonge, wat en ervaringen allemaal maar wat leuk ook dat jullie dit met ons willen delen!
    Hoe is het nu met jou Ko? weer een beetje hersteld, we hopen het. Goede reis verder en we zijn benieuwd!
  2. Han Kruit:
    21 februari 2018
    Ik heb de video bekeken, dat geeft een mooi beeldverslag, erg duidelijk allemaal. misschien kun je er af en toe wat bij vertellen, onder het beeld, maar ik heb geen idee of je daar de mogelijkheid toe hebt. Kost allemaal wel weer wat meer tijd.
    Groet van Han
  3. Hans Matthaei:
    21 februari 2018
    Gelukkig weer wat beter Kootje, zo begrijp ik uit jouw verhaal. Wat een avontuur met zo'n orkaan blazend in je nek. Goede reis verder en benieuwd naar het volgende verslag.
  4. Marcel:
    21 februari 2018
    Aan gelukkig gaat het al beter. Mooie reis en verhalen
  5. Marcel:
    21 februari 2018
    Genieten van het verslag.fijn dat het al beter gaat met ko!,
  6. Afina, GG en Mara1.0:
    21 februari 2018
    Grappig dat je dagenlang moet vliegen om zo'n troosteloos uitzicht te zien. Ook het ontlopen van de griepepidemie hier in NL was kennelijk lastig, sommige zaken kun je kennelijk niet ontvluchten.Daar is ooit een mooi gedicht over gemaakt.Hoorde ik Kootje niet eens zeggen dat ze nooit koorts en/of griep heeft ? Hoop maar dat ik je niet op een idee heb gebracht met die longproblemen.Kun je echt beter aan mij overlaten. Goeie antibiot. erin en rustigjes aan maar en .... kuurtje afmaken. Ik hoop maar dat ze goed aanslaan, dat er betere tijden aan gaan breken, dat het weer opknapt, geen orkanen over jelui heen denderen, dat jullie geen claustrofobische aanval krygen in dat nauwe slaapcabinetje, dat links ryden went, dat er geen inboorlingen zijn met kookpotten, etc. etc. Het is er vast heel prachtig. Leuk zo'n verslag, ik ga nog ff op een echte landkaart kyken waar jullie zwerven.
  7. Wij Willem:
    21 februari 2018
    Ben blij dat tante Co weer opgeknapt is. Hoe is het met Pa Jørgen ?
  8. Hans:
    21 februari 2018
    we waren een tijdje van de radar, maar lezen nu jullie reisverslagen: nare start zeg!
    ben je weer "op de been, Kootje? leuk om mee te kunnen kijken.
  9. ToJo:
    21 februari 2018
    Oh gelukkig je bent weer teruggekeerd in het land der levenden. Superleuk verslag. Filmpje was helemaal prachtig. Vooral die ‘pan-shot’.
  10. Heleen Hoogland:
    22 februari 2018
    Op een of andere manier heb ik het begin gemist. Dat je dus ziek bent (geweest). Maar dit weer is niet om in de zon te zitten, maar het maakt wel indruk, heeft toch ook wel wat, dacht ik. Watze en Djoke gaan binnenkort ook naar Nieuw Zeeland. Wie weet kom je ze tegen. Twee lange Nederlanders. Maar leuk om dit mee te beleven.