Oamaru - Dunedin - Otago Peninsula

25 februari 2018 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

Moeraki Boulders  poserende mensenWoensdag 21 februari

Koude nacht! Het komt nog steeds met bakken uit de lucht. Die orkaan zorgt voor flink wat wateroverlast. We staan goed hier, lekker beschermd tegen de windvlagen en vlakbij het plaatsje Oamaru. Eigenlijk zijn we tot halverwege de middag bezig met de blog. Jørgen krijgt opeens het kacheltje aan de praat: gewoon een balpen in een onbekend gat steken aan de onderkant. Onthoudt deze oplossing! Rond een uur of half 4 stappen we de regen in om via het park het stadje in te lopen. In het park zwemmen de eendjes in het gras en stroomt veel regenwater via allerlei paden naar de rivier. Springend bereiken we het oude centrum. De orkaan Gita zorgt daar aan de haven nog voor enorme waterfonteinen bij het vuurtorentje. Je waait compleet uit je hemd en we zien er uit als verzopen katten, maar je krijgt wel waar voor je geld. Het oude havenwijkje in Oamaru is nu een creatief bolwerk, met mooie werkplaatsjes, cafeetjes en restaurantjes. Een feestje om doorheen te scharrelen. In het café raken we in gesprek met hardlopers die vanaf a.s. zondag 300 km gaan rennen van Mount Cook naar de finish aan de haven.

Donderdag 22 februari

Vertrek uit Oamaru in de zon!! Onderweg bezoeken we de Moeraki Boulders, de knikkers van de duivel, die gewoon op het strand bijzonder liggen te wezen. Die grote ronde stenen nodigen uit tot poseren, we hadden geen idee hoeveel talent er schuilt in ‘de toerist’ op zo’n moment. Het strand glimt erg mooi: fijn fotograferen dus. Bij de uitgang worden we aangesproken door een ouder Portugees echtpaar, tot in de puntjes verzorgd. Ze staan met hun rolkoffers op de parkeerplaats en moeten naar een kruising zo’n 2 km verderop, waar ze opgehaald zullen worden door ‘hun’ taxi. We zetten ze af op de onmogelijkste kruising die je je kunt bedenken. Na ons fotorondje komen we weer terug op de afzetplek en daar staan ze nog, met hun rolkoffers. Nee heus, ze gaan niet met ons mee, want hun taxi komt zo…..

We checken in op de camping in Dunedin, 3,5 km van het centrum en in het centrum kom je door langs George Street te lopen, vol verlopen studentenhuizen met flessen in de tuin, studenten op het schuine dak en uitgezakte fauteuils op de veranda. Echte studentenstad dus maar wel met o.a. een prachtig station uit eind 1890, vol luxe bouwdetails.

Vrijdag 23 februari

Naast Dunedin ligt het Otago Peninsula. Bereikbaar via een lage (vlak langs het water) en een hoge weg. Via Portobello naar het Albatros centrum aan het uiterste puntje van het schiereiland. Daar zien we in de verte beneden pelsrobben, die jammer genoeg dezelfde kleur hebben als hun achtergrond. En boven zweven af en toe enorme albatrossen in de keiharde wind. Ook dit is weer een einde van de wereld plek.

In het midden van het Peninsula is het Larnach kasteel gebouwd door een rijke bankier, die daar met z’n gezin wilde gaan wonen. Ze hebben er 14 jaar over gedaan, vanaf 1871 en dan rekenen we de tuinen nog niet eens mee. Het is het enige kasteel in heel Nieuw Zeeland en wat voor één. Prachtig fragiel, met een fantastisch uitzicht over de omgeving. Je loopt door de woonkamers, slaapkamers en badkamers. Alles is toegankelijk en niemand doet moeilijk als je iets van dichtbij wilt bekijken. En dan maakten ze er er ook nog die prachtige tuin bij. Een feestje en heel onverwacht in dit ruige deel van Nieuw Zeeland.

Er wordt een bruiloft in het kasteel gehouden op het moment dat wij daar rondlopen en wie betrap ik ongeveer naast het bruidspaar? Juist! Een heel bekend gezicht.

Verslag:  Kootje

NB Film volgt later over deze periode

1. Kees Rooze:
    25 februari 2018
    Leuk om jullie zo te volgen met foto's en video. Weer een goede reis toegewenst en zijn nu al benieuwd naar het volgende verslag. Liefs en groetjes Kees en Ingrid
  2. Hans:
    25 februari 2018
    cliffhanger: welk bekend gezicht ... ?
  3. Marcel:
    25 februari 2018
    Gaat voorspoedig. Geniet van jullie verslag!
  4. Dick:
    25 februari 2018
    Tjonge wat is het daar prachtig!
  5. Wij Willem:
    25 februari 2018
    Schitterende foto's geeft een goed beeld van wat jullie allemaal zien.
    Ik heb je verslag uitgeprint om vanavond op de boot naar R'dam te lezen.
    Geniet er maar van.
    Wij Willem
  6. Evelyne E Kurpershoek:
    25 februari 2018
    Een mooie reis! Goed dat jullie dit zijn gaan doen! Heel veel plezier samen! Groetjes,Jeroen en Evelyne.
  7. Ineke & Harry:
    25 februari 2018
    Mooie foto's Jor, als ik jou was zou ik m'n beroep ervan maken...
  8. Rem:
    25 februari 2018
    Wow! ...prachtig allemaal. Zet hem op jongens!
  9. Kees en marijke:
    25 februari 2018
    Jullie maken het wel heel spannend, is het misschien koning WA, Mick Jagger of toch Mart Smeets? We zijn benieuwd! Erg leuk om jullie te volgen en mee te genieten!
  10. ToJo:
    25 februari 2018
    Ja - Wie stond daar nou ineens? We hebben het lokale sufferdje er nog op nagezocht maar die hebben deze scoop echt gemist. Te druk met roadblocks en possumbruggetjes. Wij ‘eischen’ een alles onthullende reportage. Super leuk te lezen wat jullie allemaal ondernemen!
  11. Jos en Marjan:
    25 februari 2018
    Wat een mooi reisverslag en een prachtige foto's. Groetjes Jos en Marjan.
  12. Atie:
    25 februari 2018
    Prachtig, wij genieten mee!
    Zoenen van de gracht!
  13. Heleen Hoogland:
    26 februari 2018
    Zo hoort een vakantie te zijn, altijd wat te beleven en een schitterende omgeving.
    Veel plezier verder.
  14. Desiree:
    26 februari 2018
    Mooi verslag weer en ja ik ben ook nieuwsgierig :)
  15. Henk Smit:
    26 februari 2018
    Zo. Ik kan het nu ook allemaal volgen. Wat vervelend zo'n start met een dubbele longontsteking maar die is kennelijk toch vrij snel effectief behandeld. Geweldig om jullie bewegingen daar te kunnen volgen. Geniet, geniet, geniet!!
  16. Paul Ridderhof:
    26 februari 2018
    Longontsteking, Orkaan, Zon, Regen, een verwarmingselement met een potlood aankrijgen... allemaal ingrediënten voor een geweldige vakantie.. we smullen ervan.. groetjes Paul
  17. Luyke:
    Mooie verhalen en dito foto’s! Geniet ervan, hgr Luyke en Ienke