Vertrek Blenheim - oversteek Noordereiland - Lower Hutt

10 maart 2018 - Lower Hutt, Nieuw-Zeeland

Afvaart vanuit Picton

Zaterdag 10 maart

Overtocht naar het Noordereiland. Boekingsnr opzoeken (waar lag dat ook alweer) en afscheid nemen van het Zuidereiland, dat ons zeer dierbaar is. In Picton staan we eerst voor de foute inchecklijn. Onze overtocht gaat vanaf een ander punt, nl aan de overkant van de spoordijk. We kunnen van hier de daken zien van de campers en vrachtwagens. Je moet het maar weten. Voor ons rijdt een auto met aanhanger en 2 paarden. Later, op de ferry, zien we een aparte rij voertuigen met paardentrailers. Het is blijkbaar heel gebruikelijk om je paarden mee te nemen van het Zuider- naar het Noordereiland of andersom. We staan op deck 3 (er zijn 2 autodecks) naast een enorme rode bus (formaat stadsbus)  met een kleine 4 x 4 eraan bevestigd met een stang. Hij kan de bocht in de ferry niet in 1 x halen. De boot beschikt over een cinema, een babyafdeling met bedjes, een speelplek en verschoonmogelijkheid. We zitten met een echte cappuccino in de hand buiten op het voordek te genieten van de afvaart. Het waait hard en de cappuccino van Jørgen waait onverwacht van het bankje af en laat een lichtbruin spoor achter op het dek.

We vertrekken via de Queen Charlotte Sound, dat duurt al met al zeker 45 minuten, voor we terechtkomen in de Cook Strait, waar het nog een stuk harder waait dan in de Sound. Een klein uur voor we aankomen in Wellington zien we opeens tientallen  dolfijnen afstevenen op de ferry. De andere passagiers die aan onze kant zitten hebben het niet eens in de gaten. En wij zijn te laat om dit vast te leggen - als dat al gelukt was met de bootramen met zoutstrepen erop.

Wellington ligt goed beschut in een grote baai, waar veel gezeild wordt. Als we de ferry afrijden, komen we gelijk terecht in hectisch verkeer. Dat zijn we niet meer gewend. We vinden een camping in Lower Hutt, een kilometer of 12 van de stad. Vandaar uit kunnen we morgen met de bus naar Wellington en dat is precies wat we wilden qua plek. Tijdens het eten hebben we dit keer last van een groepje bietsende eenden.

Verslag Kootje

1. ToJo:
    12 maart 2018
    Mooi verslag. Jammer dat jullie Flipperrrrr en z’n olijke snatervriendjes niet op de plaat hebben...