Vertrek Taupo - Wai-O-Tapu

15 maart 2018 - Waiotapu Thermal Wonderland, Nieuw-Zeeland

Geothermal Park Wai-O-TapuDonderdag 15 maart

Vertrek uit Taupo, de plaats waar beiden geen foto’s gemaakt hebben, naar Rotorua. Eerst langs de library waar weer 2 filmpjes geupload worden in korte tijd. Onderweg komen we de bezienswaardigheid Wai-O-Tapu, the thermal wonderland tegen. Dit wonderland willen we graag aanschouwen. Op de parkeerplaats zien we opeens weer veel Chinezen, waar waren die de rest van de tijd gebleven? Tijdens het zoeken naar een parkeerplek zien we opeens een enorme ring om de zon, met een rood - oranjeachtige rand. Nog nooit zoiets gezien.We zijn nog op tijd om dit verschijnsel vast te leggen.

De wandeling door dit geothermische gebied is heel bijzonder. We hadden tevoren geen idee wat we precies te zien zouden krijgen. Wat we zagen wagen hete rivieren, bubbelende modderpoelen in de diepte, gele wanden van de fosfor, groene afzetting vanwege het arsenicum, er zitten allerlei stoffen in de stoom en in het water. Het was een 75 minuten durende fotogenieke en erg indrukwekkende ervaring, die langer blijft hangen dan de zwavellucht die in al je poriën en je kleren gaat zitten.

Na deze bijzonder ervaring gaan we op zoek naar een overnachtingsplek. Liefst een beetje in de buurt, dan kunnen we morgen om 10.15 uur de Lady Knox geyser in werking zien treden. Dat bezoek hoort nog bij het entreekaartje van vanmorgen. Bij toeval komen we terecht in de Waikite Valley, waar een hete bron het ontstaan is van een rivier. We zien de rookwolken al een kilometer tevoren. Bij die hete bron en rivier is een aantal baden thermische baden gemaakt, het is allemaal niet groot van opzet en dat is heel plezierig. Er zijn een paar kampeerplaatsen op het terrein en op een ervan kunnen wij staan. De campingfee is tegelijkertijd entree voor de baden, toegankelijk van 6 uur ’s morgens tot 9 uur ’s avonds. Na die tijd worden alle baden leeggepompt en wordt het water afgevoerd via de hete rivier en weer gevuld met vers heet water uit de bron, dat eerst een afkoelingstraject aflegt voor het de baden weer ingaat. Zo’n overnachtingsplek lijkt ons wel wat. Er is een klein restaurantje bij dat behalve salades en (lams)burgers ook groenlipmosselen serveert. En die wilde ik sowieso graag een keer eten. Dit wordt dan dus de eerste keer dat we uit eten gaan op deze vakantie.

Overdag komen er ook mensen uit de omgeving baden, veel met kleine kinderen, die geheel gekleed ronddrijven, ook al schijnt er geen zon. Na onze maaltijd (de groenlipmosselen waren erg lekker en heel groot vergeleken met de mosselmaat in Nederland), begeven wij ons ook in de baden. Het is heel vervreemdend om liggend in zo’n warm bad over de rand te kijken in het landschap, want dat landschap begint direct na de rand van het bad. Het is niet druk, er zijn nog wat bezoekers van de camping in het water, we horen Chinees, Russisch en Duits praten om ons heen.

Na het tandenpoetsen rond een uur of 11 loop ik met m’n toilettasje en m’n handdoek in het donker door het toegangshek langs alle leeglopende baden. Er zijn vast beelden van een cctv camera waar dat op te zien is….. We kunnen nog even buiten zitten en we zien dat naarmate de temperatuur daalt, de stoomwolken boven de hete rivier grotere hoogtes bereiken. Het lijkt wel een vreemd filmpje waar we in terecht zijn gekomen. De tent die dicht bij het water staat zie je al  bijna niet meer.

Dit was weer een heel bijzondere dag.

Verslag Kootje

1. Han:
    18 maart 2018
    Mooi hoor, die ring om de zon komt volgens mij door het stof in de atmosfeer.
  2. Kees en marijke:
    18 maart 2018
    Met ook weer prachtige (geothermische) indrukken, je ruikt de zwavellucht hier bijna!
  3. Winnie en Eric:
    19 maart 2018
    Groenlipmosselen, klinkt heerlijk. Helemaal in de Rotorua Mud en een koele witte wijn erbij, genieten! Dank voor dit prachtige verhaal.
  4. Karin:
    19 maart 2018
    Klinkt weer goed. Heerlijk zo'n camping met thermische baden. Al eens in Yellowstone geweest? Als je dit mooi vond moet je zeker Yellowstone op je bucketlist zetten! Geen thermische baden (wel een enorm ijskoud meer). Maar de bizarre en tegelijk schitterende landschappen die je daar ziet...
  5. ToJo:
    24 maart 2018
    Klinkt goed - Een lekkere wellness-locatie. Horen jullie wel eens van de locale terug hoe ze tegen de Chinezen aankijken?