Vertrek Whakatane - Whiahi

19 maart 2018 - Waihi, Nieuw-Zeeland

Kati Kati muurschilderingen

Maandag 19 maart

Vertrek uit Whakatane met – jawel, eerst een bezoek aan de library -. Onderweg kunnen we net de tolweg rond Tauranga ontwijken. Het kost bijna niks als je die route neemt, maar je kunt niet aan een poortje betalen. Dat moet je vooraf via internet doen. Dat gaan we ook meemaken rond Sydney, want in Australië kennen ze datzelfde systeem. Tauranga is een echte havenplaats met kranen en enorme stapels Maersk containers, maar er is ook een leuke binnenhaven voor de andere bootjes. We eten in de zon, omgeven door hebberige meeuwen, een ijsje met uitzicht op die haven.

Even verder op de route stoppen we in Kati-Kati, het plaatsje met de muurschilderingen. Door het plaatsje heen loopt de vrij drukke doorgaande weg en er is lintbebouwing, waardoor het af en toe lastig is om de soms best grote muurschilderingen vast te leggen. In het dorp hangen ook een aantal Ghanezen of Congolezen rond. Wat doen die in Kati-Kati? Misschien seizoenarbeiders voor de kiwi oogst, want daar is veel vraag naar zien we onderweg. Onze witte camperbus staat geparkeerd naast een groene oude Chevrolet. Daar maak ik een foto van. Ik ben wat verbaasd over deze antieke auto in dit dorp. Maar…. morgen weten we waarom die antieke auto daar staat.

Onze nieuwe camping ligt in Waihi, zowat aan het strand. We kijken er in ieder geval op uit. Naast ons is de Sea liferescue gevestigd. Net als wij gaan zwemmen, zijn ze bezig met een training. De zee is heel wild en met een rubber boot racen ze recht de golven in, klappen een aantal keer flink naar beneden, keren om en komen nog sneller terug. Bij het strand springt er eentje uit, die dan naar een bepaald punt rent en weer terug naar de boot. Daar wordt dan de tijd van opgenomen. Leuk om te zien, maar wij duiken de golven in zonder wedstrijdelement. Tegenover ons op de camping staat een enorme camper met flinke aanhanger. Daar staat iets op, maar wat? Er zit een zeildoek omheen. We kunnen wel zien dat het geen boot is. Een raadsel….. Maar morgen weten we wat daar onder dat zeil verborgen zit.

Verslag Kootje

1. Rian:
    22 maart 2018
    Je maakt het spannend. Rara... Snel naar het volgende verhaal.
  2. Lex hendriksen:
    25 maart 2018
    ja, snel op naar morgen. Jij weet de lezer wel te binden hoor!
  3. ToJo:
    26 maart 2018
    Cliff Hanger.. Ha Ha. Wij lezen snel door.